JÓKAI személyszállító csavargőzös, majd motoros hajó / ipari és műszaki megoldások

JÓKAI személyszállító csavargőzös, majd motoros hajó

Az 1888-ban alapított Balatontavi Gőzhajózási Részvény-Társaság (BGRT, Budapest) a növekvő utasforgalom és szállítási igények kielégítésére a BAROSS (ex-KELÉN) oldalkerekes gőzhajója, a KELÉN és HELKA csavargőzöse mellé 1909-ben megépítette a KISFALUDY csavargőzöst, majd 1911-ben megrendelte az új személyhajó építését – amely a JÓKAI nevet kapta -, ehhez adományokat gyűjtve. A forrást az állam 200 000 koronával egészítette ki. A JÓKAI csavargőzös megépítésével lezárult a gőzhajóépítés korszaka a Balatonon. A hajózási társaságok, magánvállalkozások a későbbiekben már csak motoros hajókat szereztek be és állítottak forgalomba. A JÓKAI csavargőzös az Első Duna-gőzhajózási Társaság Óbudai Hajógyárában készült. Építéskori méretei: hossza a függélyek között 28,9 m , szélessége a fő keresztmetszetben 4,8 m, oldalmagassága 2,5 m, legnagyobb merülése 1,72 m, befogadható utasok száma 250 személy, befogadható szén 80 mázsa, gépüzem: függélyesen álló 2 hengeres gőzgép, teljesítménye 105 LE, meghajtása hajócsavar: vas öntvény, 250 kg, 4 levelű; holtvizi sebessége 15 km/óra. A hajót szétszerelve, alkatrészként szállították a Veszprém vármegyei Siófokra, és ott a Sió bal partján lévő sólyán építették össze. A hajó … vízrebocsátása folyó hó (1913. június) 13-án, kedden délelőtt fél 11 órakor történt meg a kormány, a gőzhajótársaság- és más hivatalos küldött, azonkívül pár száz főnyi érdeklődő közönség jelenléte mellett. (Balatonvidék, XVII. évf. 20. szám, 1913. május 18. 5. old.)

Somogy Vármegyei Értéktárba felvétel: 2023.11.14.